dimecres, 25 d’abril del 2012

DOSSIER 4: BONA PRÀCTICA A LA MEVA AULA


CAPSES VIATGERES DE COLORS

És un projecte que fan en comú tot el nivell de P2 i l'aula mixta (que és on faig pràctiques), amb l'objectiu principal, que els infants coneguin els colors, tant els primaris, en el cas de l'aula mixta, com de més secundaris, en el cas de les dues aules de P2.

El concepte abstracte del color és un concepte difícils d'assolir i que requereix que l'infant hagi adquirit un cert grau de maduració cognitiva per poder arribar-hi.
Donat que a l'aula mixta hi ha molta diversitat de graus evolutius i maduratius, la idea és començar molt a poc a poc i utilitzar en principi només els colors bàsics: vermell, groc, blau i verd.

La mestra folra una capsa, tipus sabates, tota d'un color. Per tal d'inaugurar-la hi posa un o dos objectes de l'aula, que siguin significatius pels infants, del mateix color que la capsa.



A l'interior de la tapadora hi ha un paper, a on la mestra posa què a col·locat i a on, posteriorment, cada família anirà emplenant el nom de l'infant i l'objecte que hi ha posat, per tal de dur un control.
Aquesta capsa, se l'endú cada divendres un infant diferent. Durant el cap de setmana pot veure, juntament amb la seva família, els objectes que hi ha a dins i parlar del seu color. 


Finalment, l'infant i la família escollirà un objecte d'aquest color i el col·locarà dins.




Dilluns, tornaran la capsa i tots plegats parlaran dels objectes que hi ha a dins i qui els ha posat, normalment, aquesta conversa, es fa a l'espai de Identitat i és un moment molt especial per l'infant que ens explica què ha col·locat i amb qui de la família.


Principalment, es comencen enduent les capses els infants més grossos o que la tutora sap que la família podrà col·laborar més fàcilment. Però la idea és que abans que acabi el curs escolar, les quatre capses de colors passin per tots els infants.






Amb les capses els infants fan l'esforç d'estar atents, l'esforç d'esperar el torn. Aprenen a compartir amb els altres companys, també a respectar i cuidar el material propi i dels altres. Aprenen a percebre els diferents tactes, formes, mides, ... dels objectes que hi ha a dins, per tant no només es treballa els colors.





OBJECTIUS:

  • Reconeixer els colors primaris; 
  • Saber saber dir de quin color és un objecte
  • Saber cercar i voler participar en la recercaun objecte d'un color concret 
  • Discriminar objectes de dos o més colors dels de un sol color
  • Pendre gust per mostrar el que han posat dins la capsa i saber verbalitzar allò que hi han posat
  • Despertar la curiositat envers els colors i els objectes que els determinen: llimona groga, taronja carabassa, …
  • Provocar que l´infant es senti protagonista al endur-se la capsa a casa i fer implicar d'aquesta manera també a les famílies.
  • Donar peu a introduir el concepte dels colors a les converses rutinàries.
  • Compartir experiències i gaudir-ne.
  • Cooperar amb les famílies i implicar-les amb els aprenentatges dels seus fills.
  • Respectar i tenir cura del material de les capses i de les capses en si.

Per tal d'avaluar l'activitat convé fixar-se en el grau d'interès, d'expectació, les emocions, les reaccions. També si participen, si comparteixen, si esperen el seu torn, si es mostren satisfets i expectants o per altre banda ni se'n recorden de l'activitat.

També és important valorar la implicació de les famílies, ja que són una part fonamental d'aquesta activitat, també amb la seva col·laboració, acceptació i satisfacció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada